Zomaar een balletje trappen op straat. Het kan bijna niet meer; straten staan vol met auto’s en het verkeer is druk. Kinderen zitten veel binnen, achter hun telefoon of tablet. Ze eten minder gezond. Allemaal goede redenen om ze ruimte te geven: letterlijk en figuurlijk. Daarom zijn er de Cruyff Courts: openbare sportveldjes.

• Cruyff Courts zijn openbare voetbalveldjes met kunstgras. Het is een veilige plek waar kinderen elkaar ontmoeten en samen spelen.
  • Wereldwijd zijn er inmiddels 262 Cruyff Courts in 21 verschillende landen.
  • Wereldwijd zijn er 262 opgeleide Cruyff Foundation Coaches.

We werken intensief samen met landelijke partners, overheid, corporaties, scholen, sporten voetbalverenigingen, wijken en het lokale bedrijfsleven. In 2019 hebben we kritisch gekeken naar onze aanpak en de manier van evalueren en deze aangescherpt. Samen kom je verder, en persoonlijk en regelmatig contact staat centraal. Zo kunnen we professionals in het land goed bij staan en ervoor zorgen dat alle Cruyff Courts en ook de Schoolpleinen14 maximaal worden gebruikt.

262 and counting

Bijzondere openingen in 2019 waren het Cruyff Court Neale Cooper in Schotland (VK) en het Cruyff Court Maria Angelo Machado in Timbiras, Brazilië, vanuit de samenwerking met Plan International. Cruyff Courts vind je bijna overal ter wereld: onder andere in Spanje, Polen, Zweden, Maleisië, Marokko, Zuid-Afrika, Argentinië, de Verenigde Staten en Japan. En man, wat zijn we daar trots op!

WAAR EEN CRUYFF COURT VOOR ZORGT:

• Meer waardering van de speelruimte.
  • Ontmoetingen tussen kinderen en jongeren die elkaar niet kennen.
  • Persoonlijke ontwikkeling: een oefenplek om te sporten.
  • Hangplek verandert in plek waar je leuke dingen beleeft.
  • Realiseren van de doelen van de Cruyff Foundation Coaches, en van verschillende andere partijen in de wijk.

Bron: De impact van de Cruyff Foundation