Met onze projecten creëren we niet alleen ruimtes om te sporten en te bewegen. Het zijn ook ruimtes waar kinderen zich kunnen ontwikkelen, zelfvertrouwen krijgen en leren samenwerken. Juíst dat vinden we belangrijk en daar ligt onze focus, met speciale aandacht voor kwetsbare kinderen. Binnen de Cruyff Foundation staan de sportprojecten voor kinderen met een beperking, Cruyff Courts en Schoolpleinen14 centraal.

ONZE MISSIE

De Johan Cruyff Foundation steunt en ontwikkelt sportactiviteiten voor kinderen, overal ter wereld. We focussen ons daarbij op kwetsbare kinderen. Met onze sportprojecten voor kinderen met een beperking, onze Cruyff Courts en onze Schoolpleinen14 geven we deze kinderen de ruimte.

CRUYFF LEGACY

Sport en spel zijn belangrijk voor een goede en gezonde ontwikkeling van kinderen. Op basis van deze visie richtte Johan ruim twintig jaar geleden de Cruyff Foundation op. Sport maakt kinderen fitter, leert ze met elkaar omgaan en helpt bij hun persoonlijke ontwikkeling. Helaas krijgt niet ieder kind de kans om genoeg te bewegen. Bijvoorbeeld door een gebrek aan ruimte. Of vanwege lichamelijke beperkingen. De Cruyff Foundation houdt het gedachtegoed van Johan Cruijff levend.

Verbinding en maatschappelijke relevantie

Veel kinderen groeien op in een wereld waar de hele dag beeldschermen lonken: televisie, computer, games, mobieltjes. Allemaal activiteiten die kinderen vragen om te zitten en binnen te blijven, in plaats van te bewegen en buiten te spelen. Wat dat betekent laat zich raden. Steeds meer kinderen kampen met overgewicht, zijn minder fit en hebben buiten de deur weinig vriendjes. Daarnaast zijn er plekken op de wereld waar kinderen niet veilig kunnen opgroeien, of waar het hen ontbreekt aan een stabiele thuisbasis. Onderzoek bevestigt dat kinderen die actief zijn, het beter doen in het leven (bron: Aspen Institute). Het zorgt voor persoonlijke ontwikkeling, zelfvertrouwen en verbinding. Iets waar ieder kind, waar ook ter wereld, recht op heeft. Daarom geven we kinderen de ruimte. Om ze in beweging te brengen én te houden.

JCF-Jaarverslag-2018-Infographics-670px-01.png#asset:10176