1.-20-jaar-JCF.png#asset:6490

Twintig jaar Cruyff Foundation

Johans idee om sport in te zetten bij kinderen met een handicap is uitgegroeid tot een internationale organisatie voor alle kinderen. Onze missie is om hen vooruit te brengen door beweging. Om te vieren dat we dit al twintig jaar doen, waren er gedurende het hele jaar jubileumactiviteiten. Zo kwam er een beeldje van Johan, een puur zilveren postzegel, een postzegelvel en een munt met zijn afbeelding. In samenwerking met Artihove, PostNL en de Koninklijke Nederlandse Munt.

2.-5-jaar-Schoolplein14.png#asset:6491

Vijf jaar Schoolplein14

In dit bijzondere jaar kwam het totaalaantal Schoolpleinen14 op maar liefst 400. Dit vierden we met een speciale lustrumschoolkrant. Tijdens de Koningsspelen, waar 1,2 miljoen kinderen speelden, lag er natuurlijk ook een Schoolplein14, waarop Koning Willem Alexander en Koningin Maxima actief waren

3.-Johan-Cruijff-bordje.png#asset:6492

Johan Cruijff bordje

Alle Cruyff Courts, projecten en scholen met een Schoolplein14 ontvingen het bordje over Johan Cruijff en zijn legacy. Zo kan ook de jeugd Johan blijven herinneren!

5.-Openingen-Cruyff-Courts-Spanje.png#asset:6494

Vier openingen Cruyff Courts Spanje

Van februari tot juli openden we vier nieuwe Cruyff Courts in Spanje: Cruyff Court Martorell, Cruyff Court Gerard Piqué, Cruyff Court Andrés Iniesta en Cruyff Court Joaquín Sánchez. In samenwerking met Fundación FC Barcelona en Fundación Bancaria La Caixa

7.-Koning-Willem-Alexander-en-Koningin-Maxima-op-het-mobiele-Cruyff-Court-28-7maart.png#asset:6496

Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima op het mobiele Cruyff Court

Tijdens het staatsbezoek van de Argentijnse president Macri werd een mobiel Cruyff Court bezocht in de Beurs van Berlage. In samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken

11.-Cruyff-Foundation-14K-Run-6.png#asset:6500

Cruyff Foundation 14K Run

Dé Social Run van 14 kilometer langs memorabele plekken uit het leven van Johan, kende haar tweede editie, met ruim 6.500 hardlopers die Johan en ons werk een warm hart toedragen. In en rondom de Johan Cruijff ArenA startten ook een 5K Run en Kids Run. Georganiseerd samen met Ajax en Le Champion

Sportrolstoelen-15.-Drostenburg-1.png#asset:6513

Uitreiking Sportrolstoelen

26 Mytyl- en tytylscholen kregen dankzij de opbrengst van Koken met een Doel 2016, 126 nieuwe rolstoelen. De eerste rolstoelen werden overhandigd door Esther Vergeer en sponsoren die een rolstoel hadden gekocht bij de veiling.

16.-Opening-Cruyff-Court-Denis-Law-1.png#asset:6504

Twee nieuwe Cruyff Courts in UK

Toemalige coach van voetbalclub Everton en ambassadeur van de Cruyff Foundation, Ronald Koeman, opende in mei een nieuw Cruyff Court in Liverpool. In samenwerking met voetbalclub Everton, People’s Postcode Lottery, UEFA Champions League en Philips Lighting

De Schotse voetbalgrootheid Denis Law opende in juli in Aberdeen een Cruyff Court met zijn naam. In samenwerking met Aberdeen City Council, Denis Law Legacy Trust, Streetsport Aberdeen, People’s Postcode Lottery en TigerTurf UK Ltd.

17.-NK-Cruyff-Courts-6-vs-6.png#asset:6505

NK Cruyff Courts 6 vs 6 Enschede

Elf jongens- en elf meidenteams streden op twee mobiele Cruyff Courts op de Oude Markt tegen elkaar na regionale voorrondes en kwartfinales. In totaal waren er 850 deelnemende teams.

AZC-002.jpg#asset:6968

Cruyff Foundation on Tour

Op vijf asielzoekerscentra (AZC) werden in de zomer een week lang activiteiten georganiseerd op een mobiel Cruyff Court. Elk centrum kreeg een sportpakket en een Schoolplein14. In totaal werden er 15 Cruyff Foundation Coaches opgeleid en deden ruim zevenhonderd kinderen mee. In samenwerking met de Nationale Postcode Loterij en Right to Play

18.-Johan-Cruijff-Schaal-2017.png#asset:6506

Johan Cruijff Schaal

Tijdens de wedstrijd tussen Vitesse en Feijenoord ging veel aandacht uit naar de legacy van Johan en zijn Foundation. Van elk verkocht kaartje kwam € 1 euro ten goede aan Schoolplein14. In samenwerking met KNVB.

20.-Cruyff-Foundation-Open-Dag-2017-5.png#asset:6507

Zeventiende Open Dag en Cruyff Foundation Seminar

Op de jaarlijkse Open Dag maakten meer dan duizend kinderen kennis met ruim dertig sporten. Op dezelfde dag vond het Cruyff Foundation Seminar plaats. Sprekers waren onder meer hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder, atlete Fleur Jong, oud-international Wim Jonk, arts en inspirator Hugo Tempelman en sportjournalist Jaap de Groot.

22.-Twee-openingen-Maleisie.png#asset:6509

Twee openingen Cruyff Courts Maleisië

Twee nieuwe Cruyff Courts geopend in Maleisië. Dat brengt het totaal op vier. Het is de aanloop naar een langdurige samenwerking met Yayasan Hasanah voor meer Cruyff Courts en voor de start van de opleiding tot Cruyff Foundation Coach. In samenwerking met het ministerie van Onderwijs in Maleisië en minister Kaag.

24.-Drie-openingen-Zuid-Afrika.png#asset:6511

Drie (her)openingen Cruyff Courts Zuid-Afrika

(Her)opening van drie Cruyff Courts door Danny Cruijff met Ronald Koeman. In Hillbrow werd het Orange Cruyff Court gerenoveerd. Er werd een bezoek gebracht aan Elandsdoorn waar Johan en Danny in 2004 samen waren. We openden een gloednieuw Cruyff Court in het township Bloempoort en in Kaapstad vond de opening plaats van het Cruyff Court Ajax Cape Town.